نشرسرای خودنویس به منظور کشف استعدادهای نویسندگی و پرورش آن‌ها، در سال 97، اولین مسابقه‌ی سالانه‌ی داستان‌نویسی خود را با موضوع سبک زندگی برگزار کرد و بیش از 450 اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال شد.

در اردیبهشت‌ماه سال 98، با برگزاری اختتامیه 20 اثر شایسته معرفی شد و به کار خود پایان داد و علاوه بر 20 نفر برتر مسابقه، 110 نفر برگزیده‌ی نقره‌ای و 120 نفر برگزیده‌ی برنزی نیز اعلام شد.

طبق آنچه از پیش اطلاع‌رسانی شده بود، دوره‌های آموزشی برای افراد برگزیده‌ی نقره‌ای 100 درصد رایگان و برای برندگان برنزی با 50 درصد تخفیف برگزار می‌شود.

در همین خصوص به منظور پیگیری وضعیت برگزاری دوره‌های آموزشی برندگان نقره‌ای و برنزی اولین مسابقه‌ی خودنویس،  با میرشمس‌الدین فلاح هاشمی، مدیر نشرسرای خودنویس گفتگویی انجام دادیم که در زیر آمده است:

از آخرین وضعیت برگزاری دوره‌های داستان‌نویسی برای برندگان نقره‌ای و برنزی چه خبر؟

باید اعلام کنم که بالاخره پس از ماه‌ها، زمان اجرای به عهدمان فرا رسید. ما به خودنویسی‌های دوره نخست قول داده بودیم که آن‌ها را فراموش نمی‌کنیم. حالا می‌خواهیم اذعان کنیم که واقعا آنها را فراموش نکرده بودیم. انتقال به فضای جدید (نشر صاد) و مشکلاتی دیگر سبب شده بود در حمایت از خودنویسی‌های عزیزمان که همیشه دلتنگ آثارشان بودیم و هستیم، تاخیر داشته باشیم. ان‌شاءالله با برنامه‌هایی که برای این دوستان اندیشیده‌ایم، بالندگی و نمو ادبی آن‌ها هر چه سریع‌تر اتفاق بیافتد. البته با تلاش و پشتکار خودشان اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

دوره‌های آموزشی چه زمانی برگزار می‌شود؟

به‌زودی دوره آموزش داستان‌نویسی (آفلاین) با تخفیف ویژه به همه خودنویسی‌ها عرضه خواهد شد. (اعداد و ارقام و نحوه استفاده از دوره به‌زودی اعلام می‌شود)

مربی این دوره‌های آموزشی کیست؟

استاد احسان عباسلو که یکی از مربیان مجرب و کارکشته داستان‌نویسی است در 30 جلسه (از مقدماتی تا پیشرفته) نکات اساسی و کاربردی داستان‌نویسی را پیش دوربین بردند. زمان هر جلسه هم بسیار مفید و سازنده تعریف شده است. نه آن قدر طولانی که خسته کننده باشد نه آن قدر مُجمَل و کوتاه که مطلبی جا افتاده باشد.

استفاده از دوره‌های نویسندگی فقط برای برندگان نقره‌ای و برنزی اولین دوره مسابقه است؟

گرچه فقط برگزیدگان نقره‌ای و برنزی مسابقه‌ی سال گذشته، برای استفاده از این دوره‌ها شامل تخفیف می‌شوند اما همه علاقه‌مندان می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

از همه‌ی افرادی که در این دوره‌ها شرکت کنند حمایت می‌کنید؟

طبیعتا خودنویسی‌های ما در جریان هستند که هر چه اطلاعات ادبی‌شان بالاتر برود روی آثار ارسالی‌شان مشهودتر خواهد بود. به تَبَع آن هر اثر که پخته‌تر بود حمایت نیز از آن آثار ما بیشتر خواهد بود تا مسیر اثر به سمت نشر سریع‌تر طی شود.

برگزیدگان مرحله‌ی نخست دومین مسابقه داستان‌نویسی هم در حال حاضر در کارگاه‌های آموزشی به صورت رایگان تحت آموزش هستند تا اثر خود را به رمان تبدیل کنند، استفاده از این دوره‌های آموزشی چه نفعی برای برگزیدگان دارد؟

بنده به عنوان کسی که بیش از دو دهه در حوزه داستان و ادبیات و کتاب کشور فعالیت داشته‌ام و دارم، عرض می‌کنم؛ تا آنجا که به یاد دارم ندیدم ناشری از نویسنده‌ای که تاکنون اثری از او منتشر نشده این چنین حمایت کند! دوره‌‌های رایگان داستان‌نویسی، استخدام مربی برای شش ماه که نوقلم ما بتواند اثرش را تا به ثمر رسیدنش با آن مربی (که اتفاقا از نویسندگان نامی کشور باشد) باز رایگان پیش ببرد و انعقاد قراردادی که سه اثر نوشته نشده‌اش را شامل می‌شود و نویسنده باز حق‌الزحمه‌ی خود را دارد. واقعا مایه غبطه بنده و امثال بنده است که در ایام جوانی مسیر سختی را طی کردیم تا ناشری را برای آثارمان پیدا کنیم. این سختی‌ها و مسایل شبیه به این باعث شد تا تمام‌قد از نویسنده نوقلمان حمایت کنیم تا مسیر تکامل او را هرچه سریع‌تر رقم بزنیم. آن‌ها که با فضای نشر در ارتباطند به خوبی می‌دانند که این حرکت صرفا کشف استعداد است و حمایت از مستعد. هرگز منتی نیست اما می‌توانستیم مثل خیلی از همکاران این هزینه‌ها را صرف نویسنده نامداری کنیم و دردسر تعلیم را هم نکشیم. اما نتیجه این کار سال‌ها بعد، مایه آرامش وجدان و خیال ماست. حتم دارم دوستان نوقلم امروز و نویسندگان نام آشنای فردا با هر ناشر دیگری هم کار در آینده کنند هیچ‌گاه این فرصت ایجاد شده را فراموش نخواهند کرد.

امیدوارم خداوند منان ما را مورد لطف و مهربانی همیشگی خود قرار دهد تا به آنچه می اندیشیم و در سر داریم زودتر نائل شویم.

یک پاسخ بنویسید