گفتگوی نشرسرای خودنویس با نویسنده کتاب «فراتر از جنون»

سیدمرتضی امیری نویسنده کتاب «فراتر از جنون» از برگزیدگان اولین و دومین مسابقه داستان‌نویسی خودنویس است. او در «فراتر از جنون» داستانی معمایی را روایت می‌کند، موضوع اصلی رمان در اصل، پرده‌برداری از یک ماجرای مرموز بعد از گذشت پنج سال است و درون مایه اصلی آن، تقابل دیدگاه‌های مختلف انسان‌ها با یک‌دیگر است. در ادامه متن گفتگو با نویسنده کتاب فراتر از جنون را بخوانید:

 

لطفا خودتان را معرفی کنید.
مرتضی امیری هستم متولد سال ۱۳۸۲ شهر تهران. محصّل رشته علوم انسانی و پشت کنکوری‌. علاقه‌مندِ همیشگی به شعر و ادبیات.

چه شد که تصمیم گرفتید رمان «فراتر از جنون» را بنویسید و ایده آن چگونه به ذهنتان رسید؟
همزمان با پیدا شدن سروکلۀ ویروس کرونا و قرنطینه‌شدن شهر، شروع به نوشتن رمان فراتر از جنون کردم. ایده‌ی این اثر به مرور زمان توی ذهنم شکل گرفت، تقریبا نزدیک یکی دوماه فقط به سوژه داستان فکر می‌کردم.

 

 

در مورد موضوع کتابتان کمی توضیح دهید.
“فراتر از جنون” اثری بود که شخصا دلم می‌خواست تک تک لحظاتش را زندگی کنم، از جایی که شخصیت اصلی داستانم، بزرگ‌ترین دارایی زندگی‌اش را از دست می‌دهد تا جایی که دیوانه‌وار برای کمک‌کردن به تنها دوستش می‌جنگد.

کدام ویژگی «فراتر از جنون» باعث می‌شود خواندن آن را به دیگران توصیه کنید؟
مهم‌ترین ویژگی که باعث می‌شود فراتر از جنون را به دیگران معرفی کنم، معمایی‌بودن اثر هست. کشف معماها برای خودم همیشه لذت‌بخش ت‌ین کار ممکن بود.

نظر شما در مورد جشنواره سالانه داستان‌نویسی خودنویس و کارگاه‌های آموزشی آن چیست؟
داستان آشناشدن من با خودنویس داستان خیلی مفصلیست، اما اگر بخواهم خلاصه‌اش کنم؛ یک روز یکی از آشنایان‌مان خیلی اتفاقی مسابقه خودنویس را به من معرفی می‌کند و … به قول استاد رسولی: خودنویس برای ما تجلی رویای نویسنده‌شدن بود. ما سال ۹۷ دو کارگاه نویسندگی دوازده ساعته با استاد رسولی داشتیم که در آن مبانی نویسندگی را یاد گرفتیم و سال ۹۹ در کنار دکتر احسان رضایی وارد جزئیات نویسندگی شدیم. از دیالوگ‌نویسی گرفته تا شخصیت‌پردازی و ایجاد تعیق.

آیا اثر دیگری در دست نگارش دارید؟ درباره آن توضیح دهید.
پنجره‌ای به سمت دیوار که اولین اثرم بود را سال ۹۷ زیر نظر استاد رسولی نوشتم اما خب بنا به دلایلی نخواستم منتشر شود. یک سال بعد یعنی سال ۹۸ هم فراتر از جنون را نوشتم که بعد از دو سال منتشر شد. و سال ۹۹ زیرنظر دکتر احسان رضایی، نگارش اتاق شیشه‌ای را تکمیل کردم که به تازگی منتشر شده است.
اتاق شیشه‌ای درباره یکی از سرباز‌های زبده نیروی دریایی است که با ماجراهای زیادی مواجه می‌شود. از کشته‌شدن نزدیک‌ترین آدم‌های زندگیش گرفته تا درگیرشدن با جاسوس‌هایی که داخل نیروی دریایی وجود داشتند.
تا این لحظه اتاق شیشه‌ای را بیشتر از همه اثرهایی که نوشتم دوست دارم. چون لحظه به لحظه‌اش را در کنار شخصیت اصلی داستانم زندگی کردم. چیزهایی را که او دید من‌هم دیدم و درد‌هایی را که متحمل شد من‌هم احساس کردم.

 

نسخه کاغذی کتاب را از فروشگاه نشرسرای خودنویس و نسخه الکترونیکی آن را از طاقچه تهیه کنید.

یک پاسخ بنویسید