به گزارش روابط عمومی نشرسرای خودنویس، دبیر علمی جشنواره داستان‌نویسی خودنویس در گفت‌و‌گو با این نشرسرا به سوالاتی در خصوص مسابقه داستان‌نویسی پاسخ داد که در زیر می‌خوانیم:

– از شما لزوم برگزاری این مسابقه چیست؟

– همه جوایز و جشنواره‌های ادبی در نهایت با هدف توجه، رشد و اعتلای ادبیات برگزار می‌شوند و از آن‌جایی که ممکن است در بین نویسندگان جوان استعدادهایی باشد که فرصت کمتری برای دیده‌شدن پیدا کرده‌اند، در جشنواره خودنویس، این هدف با حمایت از داستان‌نویسان جوان تحقق می‌یابد و فرصت رشد و دیده‌شدن را در اختیار نویسندگان جوان قرار می­دهد.

 

-مسابقات ادبی زیادی در کشور برگزار می شود؛ تفاوت این مسابقه (خودنویس) با دیگر مسابقات مشابه در چیست؟

– به طور کلی، جوایز جشنواره‌های ادبی، به دو نوع برگزیده و جایزه تقسیم می‌شود که در یک نوع، مسابقه یا جشنواره به شرکت‌کنندگان جایزه و prize می‌دهد. یعنی به‌خاطر دستاوردهایی که شرکت‌کننده‌ها داشته‌اند مبلغ یا جایزه‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد تا به اختیار خود از آن استفاده کنند. اما در نوع دوم، جشنواره به شرکت‌کننده برگزیده، اعتبار یا fund می‌دهد. یعنی مبلغی را به منظور انجام دادن کاری در اختیار او قرار می‌دهد. جشنواره خودنویس به نوعی در دسته دوم قرار می‌گیرد یعنی برگزیدگان را برای حمایت از نگارش یک رمان حمایت می‌کند و اگر این رمان را ننویسند طبیعتا از دایره شمول این جشنواره خارج می‌شوند.

 

-چه افرادی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند؟

– افرادی که تاکنون کتابی از آن‌ها منتشر نشده باشد، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند، اگر هم کتابی از آن‌ها منتشر شده باشد باید خارج از حوزه ادبیات داستانی باشد، در این صورت می‌توانند بدون محدودیت سنی در این مسابقه شرکت کنند.

 

– علاقمندان به چه صورت می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند؟

-شرکت در این مسابقه تنها از طریق سایت خودنویس به نشانی www.khodnevis.ir امکان‌پذیر است. علاقمندان می‌توانند تا تاریخ 20 خردادماه،  از طریق پر کردن مشخصات خود در فرمی که به همین منظور در سایت قرار داده شده است، طرح داستانی خود را بارگذاری کرده و در مسابقه شرکت کنند.

 

– آیا هر شخص می‌تواند برای شرکت در مسابقه بیش از یک طرح ارسال کند؟

– شرکت‌کنندگان می‌توانند نهایتا با بارگذاری دو طرح در این مسابقه شرکت کنند.

 

– استقلال موضوع این مسابقه است که به چند محور تقسیم می شود، در خصوص این چهار محور موضوعی طرح داستان توضیح دهید؟

– بله موضوع این مسابقه «استقلال» است و در چهار محور: خوداتکایی و پیشرفت اقتصادی، خودباوری و جنبش علمی، الگوی فرهنگ اسلامی-ایرانی و استقلال سیاسی امکان نوشتن طرح وجود دارد. هدف از تعیین این محورها این است که به داستان‌های بومی‌تری برسیم. یعنی داستان‌هایی که در فضای ایران شکل می‌گیرند و تعریف می‌شوند. دایره داستان‌هایی که درباره چنین موضوعاتی است بسیار گسترده است و در ژانرهای مختلفی می‌توان چنین داستان‌هایی نوشت. در آثار ادبی معروف خودمان نمونه‌های زیادی از چنین داستان‌ها و آثاری از جمله شاهنامه فردوسی و سووشون سیمین دانشور داریم.

 

– علاقمندان طرح داستانی خود را چگونه باید بنویسند؟

– نوشتن خلاصه‌ای از وقایع و روابط شخصیت‌های یک داستان که به ما می‌گوید در آن داستان با چه چیزی مواجه می‌شویم. در واقع ما در طرح، منتظر یک داستان کامل نیستیم و فقط از شرکت‌کنندگان انتظار داریم که بگویند چه داستانی قرار است بنویسند. اگر این طرح داستانی خلاقانه و به نظر داوران مسابقه خودنویس ارزشمند باشد که قابلیت ویرایش و تقویت آن وجود داشته باشد آن طرح برگزیده می‌شود.

 

-داوری مسابقه به چه صورت است؟

– داوری‌ها در دو مرحله انجام می‌شود مرحله اول طرح‌های ارسالی طرح، پیرنگ یا پلات داستانی که برای ما ارسال کرده‌اند را می‌خوانیم و توسط داورها بررسی می‌شود، براساس میزان خلاقیت آن طرح و میزان قابلیتی که در آن طرح برای تبدیل به یک رمان خوب می‌بینیم، در نهایت 20 طرح‌ برگزیده را اعلام می‌کنیم. (حدود 20 طرح. از این تعداد احتمالا پنج گروه چهار نفری با حضور پنج مربی نویسنده مطرح در کارگاه­های نویسندگی شرکت داده خواهند شد) این طرح‌ها به رمان تبدیل شده و در مرحله بعد از بین رمان‌های تکمیل‌شده داوری مجددی صورت می‌گیرد و در نهایت سه برگزیده اعلام خواهند شد. رمان‌های برگزیده را برای انتشار حمایت خواهیم کرد و البته جوایزی هم به برگزیدگان اهداء خواهد شد.

یک پاسخ بنویسید